Mr.Attila menni kirándulni

Mr.Attila menni kirándulni

Svájci kirándulás 1. - Zürich

2017. szeptember 28. - mrattilamennichina

Ahogy azt meglebegtettem, a hétvégén útra keltem és körülnéztem egy kicsit Svájcban. Nem volt teljesen előzmény nélküli, mert már sok-sok hónappal ezelőtt megbeszéltük Ágival, kint dolgozó barátommal, hogy meglátogatom, de valahogy sosem sikerült összeegyeztetni. Aztán nekem közbejött Kína is... Hazatértem után viszont nem lehetett tovább várni, így elkezdtük a szervezkedést. A nagy hidegeket elkerülendő szeptembert céloztuk meg, abból is a 16-ai és a 23-ai hétvégék voltak esélyesek, s végül ez utóbbi lett alkalmas.

Az utazásról 2 dolgot tudtam: vezetni nem akarok és repülni sincs kedvem. Maradt a telekocsi és vonat. Telekocsis tapasztalatom nincs és az én utazási időpontomban inkább a fordított útirány a jellemző, ezért maradt a vonat. Ez utóbbi azért is adta magát, mert szeretem a vonatokat és a kilátás is jobb, mint személyautóból. A MÁV-nak vannak kedvezményes jegyei, amit éjszakai és nappali vonatokra is meg lehet venni ha időben el tudja dönteni az ember az utazás idejét és változás sem lesz benne. A rendszert már ismertem, mert 2008-ban így mentem Berlinbe, igaz, akkor Bécsből és már akkor is interneten vettem a jegyet az ÖBB-nél. Úgy gondoltam, ez itthon sem lehet bonyolultabb 2017-ben. Gondltam... Viszont a MÁV rendszeréből az interneten megvásárolt nemzetközi jegyet nem lehet otthon kinyomtatni, csak az állomási automatáknál, de azokból sem mindegyiknél. Szombathelyhez legközelebb Győrben van ilyen automata, s bár onnan indultam, nem akkartam rábízni magam az utolsó pillanatra... Tehát kinéztem a vonatokat és beballagtam a szombathelyi állomásra. A nemzetközi pénztárban elmondtam, hogy mikor és hova szeretnék utazni, mire a hölgy némi számítógépezés után kedvesen közölte, hogy ő sajnos már nem tud jegyet adni az adott vonatra. Elkeseredtem. Haza érve megnéztem és legnagyobb meglepetésemre volt még jegy. Elképzelhető, hogy GySEV állomáson nem tudnak jegyet adni MÁS-os nemzetközi vonatra?!? 8-O A GySEV környékbeli fejlesztéseit elnézve úgy hiszem ez nem az ő hibájuk... Bár féltem tőle, de jobb megoldást nem találva megvettem az interneten a jegyeket, bízva benne, hogy nem lesz gond Győrben, vagy rossz esetben lesz elég időm intézni valamit.

Az oda utat csütörtök estére időzítettem, az IC időben érkezett Győrbe, így majd' 2 órám volt kiváltani a jegyet. Ismerem a MÁV-ot és Murphy-t is... 2 automata van, amit használhattam volna, de ebből 1 nem működött, így a másik maradt. A kapott kódot beírtam és megkezdődött a jegy nyomtatása: az első (természetesen a Zürich-Győr viszonylaté...) rendben ki is pottyant, de a másik nem volt sehol. Nyomtatás közben a papír megakadt és visszafordult. A plexi alatt benyúlva a középső ujjammal benyúlva (tkp. bemutattam a gépnek :-P ) sikerült megpiszkálni úgy, hogy végül ki tudtam szedni. Ugye, hogy Murphy... :-D Halkan megjegyzem, hogy pár hete Ági is vonattal látogatott haza Magyarországra, de mivel nem volt lehetősége otthon kinyomtatni a jegyet, ezért a svájci vasút postázta neki...

img_20170921_184954.jpgVonatom a szombathelyi állomáson

A szinte kihalt vasútállomáson várakozás után megérkezett az éjszakai vonat. Felszállva a kocsi kísérő udvariassan elkérte a jegyet, elmondta, hogy mi és miként működik a fekvőhelyes kocsiban (anno Berlinbe még ülőhelyes kocsival utaztam), majd bocsánatot kért a leendő hangzavarért, amit a svájci iskolás csoport fog csapni, akik épp hazafelé tartanak. Egyébként egyáltalán nem voltak hangosak. A rendszer 5 csajszi mellé osztott be a fülkébe, de ők is csendesen és kultúráltan beszélgettek. Valamikor éjfél környékén fújtunk takarodót és minden gond nélkül végigaludtam (aludtuk) az éjszakát. Nem tudom mikor és hol, de sikerült összeszedni fél óra késést, így már majdnem 9 óra volt, mire Zürichbe értem. Úgy beszéltük meg, hogy délután 2-kor találkozunk Borival az állomáson a nagy óránál, így nyakamba vettem a várost.

img_20170922_072538.jpgHajnalodik a vonaton, még osztrák oldalon

img_20170922_073125.jpg

img_20170922_080108.jpgEz már Svájc

img_20170922_082800_1.jpgA kelő nap bearanyozza a tájat

img_20170922_090434.jpgZürich főpályaudvar (na nem ezzel a vonattal jöttem...)

img_20170922_091250.jpg

img_20170922_091300.jpg

Zürich a maga közel 400 ezres lakosságával Svájc legnagyobb városa (a főváros mégis a 4. legnagyobb Bern), a zürichi-tó partján 406 m-rel a tengerszint felett fekszik. A város története a római birodalom idejéig nyúlik vissza. A város hivatalos nyelve a német (Svájcé a francia, a német és az olasz), de erőteljesen érezhető a francia nyelv jelenléte is. Tapasztalatom szerint ha szükséges, akkor előveszik az irodalmi németet is és az angollal is elboldogul az ember. Zürich főpályaudvara a városközpontban van az óváros közvetlen közelében, gyalog könnyen megközelíthető, ezért nem érdemes tömegközlekedésre költeni, ami a magyar pénztárcához szabva amúgy is drága. A főpályaudvar 2 szintes, a felszíni tipikus fejpályaudvar, az alsó szinten pedig a várost átszelő vonatok vágányai vannak - mennyivel meg tudná könnyíteni a közlekedést Budapesten is, ha Kelenföld után a föld alatt folytathatnák az útjukat a vonatok maximális sebességgel, és a Keletiben sem kéne az országot átszelő nemzetközi vonatok esetén mozdonycserével bajlódni... Még egy kis közlekedés, és utána megígérem, hogy jönnek a képek a városból. :-) Tehát, Zürichben nem csak régi és új villamosokat láttam, hanem trolikat is, de ezek sem egyszerű jószágok voltak, hanem 3 részes, duplán csuklós járművek... S ami még az autós közlekedés során feltűnt: rengeteg lámpás kereszteződésben ott az aszfaltban a szenzor, és ha nincs áthaladó kocsi, akkor akár minden iránynak is pirosat ad - a rendszer előnye, hogy ha mégis jön kocsi, akkor pillanatok alatt zöldre vált s ennek köszönhetően ha nem veszett tempóban érkezel, akkor (esetleg némi lassítás után, de) megállás nélkül haladhatsz tovább. Tetszik ez a haladást segítő, előremutató és környezet terhelést is csökkentő gondolkodásmód.

img_20170922_093325.jpgA főpályaudvar előtt körbenézve - és a a háromrészes troli

S akkor jöjjenek a városról a képek. A főpályaudvartól kb. 3 perc sétára van a Limmat folyó, ezt elérve jobbra kell fordulni és máris az óvárosban sétálhat az ember. Némi séta után visszatekintve az állomás felé a Schweizerisches Landesmuseum (svájci nemzeti múzeum) tornya látható. Utunkat folytatva hamarosan láthatóvá válnak a Grossmünster, a Fraumünster és a Szent-Péter templom tornyai valamint a Városháza és a Városház-híd is. Ha a folyó vasútállomás felőli partján sétálunk, akkor a Grossmünster-re nyílik jó rálátás, ha a távolabbi parton, akkor a többi felsorolt nevezetességre. Reggeli sétára a távolabbi partot ajánlom, a felkelő nap fényében nagyon szép tud lenni - én is itt mentem le és a másik parton jöttem vissza.

img_20170922_093416.jpgSchweizerisches Landesmuseum tornya a vasútállomás mellett

img_20170922_093613.jpgA Limmat folyó, előtérben a Mühlesteg, háttérben a Szent Péter templom és a Fraumünster tornyai

img_20170922_094038.jpg

img_20170922_094135.jpg

img_20170922_095747.jpgHáttérben a Grossmünster tornyai, jobb oldalt a Városháza lóg bele a képbe

img_3348.JPGA Városháza a Rathausbrücke-n

img_20170922_095823_hdr.jpgA zürichi városháza kapuja - az épületet a Limmat folyómedrébe ásott cölöpökre helyezett alapra építették

img_20170922_100017.jpgA Szent Péter templom órájának számlapja 8,7 m átmérőjű, a legnagyobb Európában

img_20170922_100137.jpg

img_20170922_100144.jpg

img_20170922_100413.jpgA Fraumünster

img_3328.JPG Grossmünster szószékéről prédikált Ulrich Zwingli, a svájci reformáció elindítója

img_3313.JPG

img_3324.JPG

img_20170922_101013.jpgSzelfi a hitetlenek kedvéért :-D

img_20170922_101149.jpg

img_20170922_101259.jpgA Zürichi-tó

img_20170922_101919.jpg

img_20170922_103816.jpgA k-nai blogom lvasóinak ismerős lehet... Eléggé hajaz a kínai bérbicajokra és bérlési módszer is hasonló

img_20170922_104035_hdr.jpg

A Zürichi-tó partján sétálva eljutottam a Chinagarten-ig is, amit Zürich kínai testvérvárosa Kunming ajándékozott a városnak - szerettem volna megnézni, de még nem volt nyitva, vasárnap meg már nem jutott rá idő :-(

img_20170922_104225.jpg

img_3298.JPG

img_3296.JPGSzobor a Chinagarten közelében a parton...

img_3299.JPG

img_3300.JPGPszt!, a mester alkot!

img_3303.JPGA zürichi Opera

img_3342.JPG

img_3356.JPG

img_20170922_125241.jpg

img_3367.JPGSchweizerisches Landesmuseum

Ági nem messze, kb. 25-re lakik Zürichtől, Bori pedig szintén ott a szomszéd faluban, úgyhogy az állomási találkozás után elmentünk Borihoz, lepakoltam a cuccaimat, majd visszamentünk a 19 ezres Badenbe. A város már a római korban nevezetes volt a gyógyhatású fürdővizéről, később várfallal védték, s 1426-tól 1712-ig itt ülésezett a svájci parlament is. Rengeteg gyönyörű ház található a városka központjában, s az innen induló lépcsőn megközelíthető Stein várának romjairól gyönyörű kilátás nyílik a városra. Sajnos most rengeteg toronydaru rontja a látképet és építkezésől hangos a belváros környéke is: épül az alagútrendszer a belvárosban, ahol a buszok fognak közlekedni, ezzel kerülve ki a reggeli és délutáni dugókat, ezzel kiszámíthatóbbá (s közvetve vonzóbbá) téve a tömegközlekedést.

img_20170922_152557.jpgÉs ez már Baden belvárosa a vasútállomás közelében

img_20170922_152945.jpg

img_20170922_153105_hdr.jpgBaden, Stadtturm

img_20170922_153227_hdr.jpg

img_20170922_153251_hdr.jpg

img_20170922_153405_hdr.jpgLépcsősor Stein várához

img_20170922_153922_hdr.jpgA várfal - ezt és egy tornyot kivéve nem sok maradt belőle :-(

img_20170922_154116_hdr.jpgLátkép - a nagy fehér a Stadtturm

img_20170922_154532.jpgLátkép észak felé - a kép közepén a domb előtt átható 4 vékony piros-fehér oszlop. Oda építkezni terveznek, de a munka megkezdése előtt pár hónappal ilyen, a leendő épület magasságával megegyező magasságú oszlopokat kell felállítani, hogy vizsgálják, zavarni fogja-e a környéken lakókat a kilátásban..

img_20170922_162104_hdr.jpgSéta visszafelé a városban

img_20170922_165111_hdr.jpgÉs még egy kis badeni Limmat :-)

Munka után Ági is megkerült, úgyhogy az este beszélgetéssel és az elmúlt év élménybeszámolójával telt. A következő nap a Fronalpstock-on telt, a következő posztban erről írok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mr-attila-menni-kirandulni.blog.hu/api/trackback/id/tr9012899080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása